torsdag den 16. juni 2011

Den ultimative brownie


Så er kagedåsen til min mands kontor igen fyldt op. Som jeg skrev om her, har jeg doneret en af mine kagedåser til min mands kontor, så han og hans kollegaer kan blive forkælet med lidt sødt til kaffen i ny og næ og isæt når der er travlhed på kontoret, som der er for tiden.

Denne gang har jeg bagt brownies, som nok må være min egen yndlingskage. Jeg syntes det er en genial kage. Masser chokolade og lidt tung og konfektagtig i det - whats not to like?

I stedet for at bage den i et traditionelt lille browniefad, har jeg bagt den i små muffinforme, så de også er nemmere at tage med og passer som en god lille mundfuld.

Opskriften har jeg brugt næsten altid og den er blevet rettet til og tilpasset rigtig mange gange, men nu syntes jeg den er lige som den skal være.

3 æg
350 g lys rørsukker
250 g chokolade
250 g smør
5 dl mel
2 tsk bagepulver
2 spsk god kakao pulver
½ vaniljestang
200 g mandler

Pisk æggene godt igennem og tilsæt sukkeret lidt af gangen. Kom kornene fra vaniljestangen i. Smelt chokoladen over dampbad og rør det sammen med smeltet smør. Lad det køle lidt af. Vend chokolade/smør blandingen i æggesnapsen og sigt mel, bagepulver og kakaopulver i. Hak mandlerne (groft hvis du bager kagen i en Brownieform, noget finere hvis du vil lave almindelige eller mini cupcakes). Rør det hele godt sammen.

Bages ved 180 grader i en 30x30 form der er beklædt med bagepapir. Eller ca. 20 min som almindelige cupcakes (husk kun at flyde formene lidt over halvt op, da de jo hæver). Mini cupcakes bages 10-12 min alt efter ovn, hold øje med dem.

2 kommentarer:

  1. Mums de kager ser lækre ud- men lige nu må jeg jo nok hellere holde mig lidt til de sunde sager, så jeg kan passe festkjolen i uge 30:)
    Glæder mig til at følge dig frem over.

    SvarSlet
  2. Mmmmm, de ser gode ud. Dem skal jeg helt sikkert have prøvet af :o)
    God aften.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...