mandag den 10. oktober 2011

Græskarcupcakes



I fredags bagte jeg græskarcupcakes og som lovet kommer opskriften her.

400 g Butternut græskar, fintrevet (ca. et græskar med skræl og uden kærner)
4 æg
200 g brun farin
200 g rørsukker
180 ml rapsolie
300 g mel
1 tsk natron
1 tsk bagepulver
2 tsk kanel
1/4 tsk stødt nelliker
1/4 tsk salt
2 spsk vanillesukker
50 g Paranødder, groft hakket (valnødder kan også bruges)
 
Frosting:

500 g flormelis
100 g smør  (stuetemperatur)
200 g flødeost
korn fra en vaniljestang
evt. lidt revet citronskal

Pisk æg sammen med sukker og brun farin. Tilsæt olien. Bland resten af ingredienserne sammen i en skål, på nær det græskar og nødderne. Sigt  melblandingen ned i æggesnapsen lidt af gangen og pisk det hele godt sammen. Til sidst røres nødderne og græskaret i dejen. Jeg brugte paranødder, fordi det var det jeg havde hjemme, det giver en god smag, men der er meget "bid" i nødderne efter de er blevet bagt, så hvis man ikke er til det, skal man vælge valnød i stedet.

Jeg fik ca. 20 almindelige cupcakes og 24 små i alt. De almindelige er bagt ved 180 grader (varmluft) midt i ovnen i ca. 20 min. De små ca. 15 min.

Frosting:

Pisk smørret med en håndmikser til det bliver ensartet. Kom derefter flødeosten i og pisker det godt sammen med smørret. Til sidst sigtes flormelisen i lidt af gange og vanilje og citronskal røres i. På den måde undgår man klumper. Kom evt. frostingen på køl lidt inden du dekorere kagerne, hvis den er for flydende.

Jeg har pyntet kagerne med små græskar modeleret i fondant og hakkede pistacienødder.

Jeg syntes at kagerne blev rigtige lækre. Opskriften minder meget om min opskrift på gulerodskage, som du finder lige her.

Græskarcupcakes. En af dem med Shrek ovenpå - til Elliot!



6 kommentarer:

  1. Det var da en forfriskende, anderledes opskrift på cupcakes.

    SvarSlet
  2. Ja ik? Uden frosting er de faktisk ikke så usunde endda, eller om ikke andet ikke helt lige så usunde som så de fleste andre opskrifter. De smager rigtig godt og er dejlig "våde og luftige".

    SvarSlet
  3. Muns hvor ser de gode, måske jeg skulle prøve dem i efterårsferien, det ville familien nok blive glad for :p

    SvarSlet
  4. Har spændt ventet på opskriften, og de lyder rigtig mums - de skal bestemt afprøves.

    SvarSlet
  5. De skal helt sikkert prøves af herhjemme :) Mums de ser gode ud...
    Kh

    SvarSlet
  6. Camilla og Lena, hvor er det dejligt at I har lyst til at prøve dem derhjemme. I kan godt glæde jer ;o) De skal bestemt også bages igen herhjemme inden længe.

    Tak for jeres søde kommentarer, de varmer!

    Kh Pernille

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...