søndag den 3. april 2011

DIY Sukkerblomster


Nu er det igen blevet tid til at lave sukkerblomster. De skal bruge til at pynte Olivias dåbskage med og jeg er rigtig spændt på om kagen bliver som jeg har i tankerne. En ting er sikkert, jeg skal bruge mange blomster og helst i mange forskellige farver. Jeg kan se at mange har været forbi mit sidste indlæg om sukkerblomster, så jeg tænker, at jeg denne gang hellere må skrive opskriften i indlæget og beskrive hvordan jeg laver dem.
Jeg har 2 forskellige tyller jeg bruger, en til at lave selve blomsterne med  (en lille stjernetyl) og en til at lave den lille blomsterknop i midten af blomsten (men der findes rigtig mange forskellige tyller man kan bruge til formålet og som alle giver forskellige resultater). Blomsterne laver jeg af Royal Icing:

2 bæger pasteuriseret æggehvider
500 gram flormelis

Det giver rigtig mange blomster, så man kan også sagtens nøjes med det halve. Jeg starter med at piske æggehviderne luftige og helt hvide. Derefter sigter jeg flormelissen ned i blandingen og pisker det hele godt sammen. Så deler jeg icingen op i skåle og tilsætter de farver jeg ønsker blomsterne i. Jeg plejer at lade lidt hvid være tilbage, så jeg kan bruge det til blomsterknoppen (men det kan man jo gøre som man vil, det ser også fint ud med f.eks. gule blomsterknopper) Hvis du deler icingen op i forskellige farver, så husk at dække skålen med den icing du ikke bruger til med et fugtigt rent viskestykke, så den ikke bliver tør. Efterfølgende kommer jeg icingen i sprøjteposer og sprøjter blomsterne ud på bagepapir. Det er en god ide at komme lidt tape på bagepapiret, så det sidder fast på underlaget og dermed ikke flytter sig for meget når man sprøjter blomsterne ud. Når jeg laver blomsterne holder jeg sprøjteposen helt lodret ned på bagepapiret så tyllen rør papiret og så sprøjter jeg (uden af løfte tyllen) til jeg synes blomsten har den rigtige størrelse. Det er en god ide at have en fugtig klud til at tørre tyllen af med under vejs. Man kan enten bare sprøjte blomsterne ud, men man kan også dreje sprøjteposen mens man sprøjter, så får blomsten en anden effekt (se billede).


Man kan opnår forskellige former på blomsterne ved at dreje sprøjteposen.
 Det kan godt tage lidt tid at lave alle de mange blomster, så det er en god ide at have afsat god tid til det. Til sidst laver jeg den lille blomsterknop, med en lille rund helt glat tyl, men man kan også bruge færdige sukkerkugler, det ser også fint ud. Blomsterne skal ikke bages, men bare stå og tørre, gerne til næste dag, hvor de kommes i lufttætte beholdere. Hvis man er glad for at bage og pynte kager, skal man nok få blomsterne brugt, ellers kan de også bruges som "luksus krymmel" når ungerne får is eller bare som lidt syndigt lørdagslækkert (uden E-numre). Elliot syntes det er et hit at få en lille skål med dem i.

- god fornøjelse


4 kommentarer:

  1. Hej

    Ad uransagelige omveje i dette skønne forum fandt jeg lige din blog. Jeg har længe tænkt, at jeg ville prøve at lave sukkerblomster, men har ikke vidst hvordan. Så jeg takker for en fin beskrivelse :)

    Jeg melder mig som fast læser, og glæder mig til at se mere. Det ser ud som om, at du har gang i mange ting :)

    Mvh Laila

    SvarSlet
  2. Jeg skal også i gang med at lave en portion blomster - men har du nogen ide om holdbarheden på disse?? Det ville jo være rart, hvis man kunne være i rigtig god tid med lige præcis disse :o)

    Rigtig hyggelig blog, du har her

    SvarSlet
  3. Fin diy du har lavet, men nu har jeg ikke lige prøvet at lave sådan nogle endnu. Men tænker lige, hvad bruger du til at farve dem med? Pastafarve, frugtfarve eller???
    Kh

    SvarSlet
  4. Så fik jeg prøvet dine sukkerblomster - piskede dog ikke hviderne efter råd fra en anden, så det må prøves næste gang

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...