lørdag den 8. januar 2011

Sund lørdagsguf

 
Så fik jeg mig også en blog og selvom jeg stadig er lidt i tvivl om hvordan jeg skal bruge den, vil jeg i dag ligge et par opskrifter op på lidt sundt lørdagsguf, som jeg har lavet i dag, efter en dejlig tur i Zoo og et smut forbi den lokale cafe med min mand, vores dejlige unger og et vennepar.
Da vi kom hjem spurgte min søn, på snart 2 år, efter is (måske følte han sig snydt efter en tur i Zoo hvor det var for koldt til at spise is). Men eftersom det er januar og vi som så mange andre familier, prøver på at leve lidt ekstra sundt ovenpå julemånedens frådseri, så var der ingen is i fryseren. Derfor lavede jeg en god omgang smoothie, hvor jeg brugte lidt mindre mælk end jeg plejer og serverede den som "is". Det var et kæmpe hit og jeg kunne med god samvittighed servere to omgange af den sunde "is" til min meget tilfredse søn.
Der blev også tid til at lave en portion dadelkugler, som er så lækre og smager så godt, at jeg slet ikke kan forstå, at de kun består af sunde ingredienser. De indeholder ganske vist både sukker og fedt, men det er af den gode og naturlige slags.

Opskrifterne kommer her:

Smoothie til 4 pers.: 150 g hindbær, 150 g jordbær, 1 moden banan, 2 Spsk. hørfrøolie (kan undlades), 2 Spsk. proteinpulver (kan undlades), lidt vanillie korn (f.eks. fra urtekram), mælk så det dækker ca. 2/3.
Det hele kørers sammen i en blender.


Dadelkugler 25-30 stk.: 100 g mandler, 120 g dadler uden sten, 50 g rosiner, 20 g kokosmel, 1 tsk. kanel, 2 tsk. god kakao (f.eks valrhone).
Det nemmeste er at lave dem i en foodprocessor, men sådan en har jeg ikke. Jeg har lavet dem i en "hakkemaskine" der høre til min stavblender. Jeg starter med at blende mandlerne til mel og hælder det op i en skål. Så blænder jeg dadler, rosiner, kanel og kakao sammen og kommer kokosmel og så meget af mandelmelet som maskinen vil ta i. Resten af mandelmelet ælder jeg i med hænderne. Til sidst triller jeg massen til kugler og ruller dem i kokosmel. De er bedst efter et par timer på køl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...