lørdag den 12. februar 2011

Sukkerblomster

 Inden længe skal vi holde fødselsdag i vores lille familie. Min søn bliver nemlig 2 år i næste uge. Inden da kommer der fire skønne piger på besøg, en mødregruppe og så er det jo valentines day på mandag - alt dette er gode anledninger til at byde på kage. Lige nu er jeg vild med cupcakes, eller det har jeg faktisk været længe. Første gang jeg for alvor fik øje på dem, var for ca. 5 år siden hvor jeg i en periode boede i London, fordi min mand studerede derovre. Dengang var de det helt nye og hotte derovre. Forrige år var vi, i forbindelse med min barsel med Elliot, en måned i sydafrika og der dukkede de smukke kage igen op alle vejene. Nu er de efterhånden også blevet svære at komme udenom herhjemme, både de ægte med buttercreme på toppen, men også dem der er lavet af stof, garn, porcelæn og andre ikke spiselige materialer. Jeg syntes de er fantastiske. Jeg bliver i godt humør af at se på dem og syntes det er genialt, at man i stedet for et lille stykke af en stor kage, får sig helt egen lille smukt dekoreret kage. Sidste år, da Elliot blev 1 år, lavede jeg også cupcakes, både store og små og det er også planen i år... Derfor er der blevet lavet sukkerblomster til den helt store guldmedalje herhjemme. Det er første gang jeg prøver det, men syntes faktisk jeg er sluppet nogenlunde fra det. Nu glæder jeg mig bare til at bruge dem, når jeg skal dekorere de søde små kager til folk jeg holder af...



Som sagt var det jo første gang jeg prøvede at lave dem, så omkring 1/3 af dem endte i skraldespanden (det bliver bedre næste gang).


3 kommentarer:

  1. Hvor ser de fine ud!
    Vil du dele opskriften på dem? :)

    SvarSlet
  2. Ja da, det er bare Royal icing, tror jeg brugte 3 pasteuriserede æggehvider og 500 gram flormelis. Pisk æggehviderne hvide og tilsæt sukker lidt af gangen (det bliver bedst hvis du sigter det). Blomsterne er sprøjtet ud med en sprøjtepose med en lille stjernetyl, der er nok icing til at man kan øve sig lidt :o) De er bare sprøjtet ud på bagepapir og så har de stået og tørret og er derefter blevet lagt i lufttætte æsker - god fornøjelse...

    SvarSlet
  3. Waue hvor er de skønne. Jeg har ikke prøvet at kaste mig ud i det endnu, men tror det bliver ret hurtigt efter vi kommer hjem. Kan næsten ikke vente.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...