tirsdag den 4. december 2012

Så er det tid igen

 
I vores lille familie er vi så glade for daddelkugler at det nu er blevet en fast ting, at vi laver dem op til jul i stedet for havregrynskugler. De smager dejligt og er super sunde.
 
Faktisk var min opskrift på dadelkugler det første indlæg jeg lavede her på bloggen for snart to år siden. Meget er sket siden, men opskriften holder stadig.
 
Dadelkugler 25-30 stk.:
 
100 g mandler
120 g dadler uden sten
50 g rosiner (gerne lyse) 
20 g kokosmel
1 tsk. kanel
2 tsk. god kakao (f.eks valrhone)

Det nemmeste er at lave dem i en foodprocessor, men sådan en har jeg ikke, så jeg lavet dem i en "hakkemaskine" der høre til min stavblender. Jeg starter med at blende mandlerne til mel og hælder det op i en skål. Så blænder jeg dadler, rosiner, kanel og kakao sammen og kommer kokosmel og så meget af mandelmelet som maskinen vil ta' i. Resten af mandelmelet ælder jeg i med hænderne. Til sidst triller jeg massen til kugler og ruller dem i kokosmel.
 
De er bedst efter et par timer på køl.
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...